heerlijke wijn en lekker eten - Reisverslag uit Bologna, Italië van Eveline Hart - WaarBenJij.nu heerlijke wijn en lekker eten - Reisverslag uit Bologna, Italië van Eveline Hart - WaarBenJij.nu

heerlijke wijn en lekker eten

Door: Eveline van 't Hart

Blijf op de hoogte en volg Eveline

13 November 2014 | Italië, Bologna

ciao!

Het is alweer bijna 2 maanden geleden dat ik iets geschreven heb. Het is daarom tijd voor een nieuw verslag. In de tussentijd heb ik een hoop gedaan, gezien en lekker gegeten.
In de afgelopen tijd heb ik weer een aantal leuke trips gemaakt door italie. Eind september ben ik met 1 van de vele erasmusorganisaties naar Napels en omgeving gegaan. We begonnen deze trip op het eiland Capri. Een prachtig eiland waar je goed rond kan lopen en ook op de meest prachtige stranden kan liggen. Ik moet men wel waarschuwen op Capri ben je de hele tijd bezig met steil naar boven of naar beneden lopen. Iets wat niemand van te voren verwacht had. Tijdens het lopen hadden we daar heerlijk weer, maar toen het tijd was voor de boottrip rond het eiland ging het stormen. Ook wel weer een aparte ervaring, aangezien de kapitein gewoon met volle snelheid over het water ging. Capri staat ook bekend om zijn goede citroenen en ik heb op een terrasje in Capri de meest heerlijke citroentaart gegeten. Waarbij we geloof ik een aardige korting kregen. Aan het einde van de dag gingen we weer terug naar Napels waar we echte Napolitaanse pizza's hebben gegeten.
De volgende dag heb ik lopen op een vulkaan van mijn bucketlist kunnen schrappen door Vesuvius te bezoeken. Het uitzicht vanaf de vulkaan is geweldig, maar wel koud. Ookal was het beneden 27 graden boven stond je ondanks de dikke truien te bibberen van de kou. Gelukkig zochten we s''middags de kust weer op met een bezoekje aan Sorrento. Hier komt trouwens de beste limoncello vandaan en dat is ook te zien aan de toeristen winkels. Je kan daar overal limoncello kopen en proeven. Dus uiteraard heb ik daarvandaan een mooie hand geschilderde fles limoncello gekocht. Napels hebben we natuurlijk ook uitgebreid bekeken. Dit met een stadstour die de hele dag duurde. Van de kust van Napels waar lokale vissers hun vangst gelijk schoonmaken en verkopen tot de prachtige kerken en het wonder van Napels. Hierdoor konden we op de laatste dag met een bezoek aan Pompei haast niet meer lopen. Als je op het centrale plein in Pompei bent zie je hoe dichtbij de vulkaan Vesuvius is.
Een andere trip die ik ondernomen heb was naar Rimini en San marino. Rimini zal vast heel mooi zijn in de zomer, maar nu in de winter viel het helaas een beetje tegen. Gelukkig was s'middags nog San Marino. Een klein stadsstaatje boven op een berg. Als je San Marino ziet liggen snap je waarom het altijd een eigen land gebleven is. Je wilt gewoon niet al je wapens de steile berg opsjouwen. Bovenop de berg is San Marino erg toeristisch maar als je wat verder loopt kan je daar opnieuw heerlijk wandelen en genieten van het uitzicht. Als je geluk hebt kan je heel ver kijken.
Op dezelfde dag als de Rimini San Marino trip zijn mijn ouders ook aangekomen in Bologna voor een 10 daagse vakantie. Aangezien mijn moeder hier al geweest was, was mijn vader benieuwd hoe alles hier eruitzag. Ook was hij erg enthousiast om naar het Ferrari museum te gaan hier in de buurt ;). Overdag gingen me ouders lekker zelf rondkijken en vakantie vieren en s'avonds gingen we gezellig met ze 3e uit eten. Hun hotel lag niet in het toeristische centrum en daardoor aten we sávonds in echte familierestaurantjes. Een van deze restaurantjes was Jari: Kinderen in de bediening, Pa gooide pizza's en ma ging over het geld. De liefde voelde je in de pizza's want die waren ook heerlijk. Samen met mijn ouders ben ik ook naar Florence geweest. Hier hebben we de snelle 1 dags tour gedaan. Om Florence echt te zien moet je langer gaan, maar het was leuk en gezellig om met me ouders weer eens op stap te zijn.
Door de vele Erasmus verenigingen hier zijn er door de weeks altijd een hoop activiteiten. Eén van deze activiteiten is wijnproeven. Om echt de Italiaanse cultuur te ervaren moet je vooral veel wijnproeven en eten ;. Ik begin al aardig wat te leren over de Italiaanse wijn. Vooral de verschillen tussen de regio's. Uit het Noorden en vooral uit de buurt van Venetië komen heerlijke witten wijnen. In Midden-Italië heb je de Chianti's en de heerlijke Toscaanse wijnen en in het zuiden moet je vooral de rode wijnen uit Sicilië hebben. Die zijn vaak vol van smaak met en een hogere percentage aan alcohol door de zon. Op deze wijnproeverijen worden alle wijnen geserveerd met eten wat er bij past. Welke lekkerder is met pasta's, vis en vlees.
Toch mis je soms de variatie in het eten hier en hebben me ouders wat kruiden meegenomen uit Nederland zodat ik af en toe ook nasi kan maken.
Tussendoor probeer ik ook nog wat te studeren. De allereerste en laatste midterms ooit heb ik net achter de rug. Omdat vakken hier langer duren wordt alles uitgebreider behandeld. Het enige waar ik wel verbaast over was is het feit dat de master studenten politicologie hier een aantal basis termen in de politicologie niet weten. Dit moet vaak worden uitgelegd tijdens colleges en maakt het soms een beetje saai. Ik moet zeggen het leukste vak op dit moment wat ik volg is Politics in Asia. De professor probeert ons echt te laten denken als landen in Azie en niet als Europeaan. Hierdoor leren we goed waarom rotsen in de Chinese zee conflicten opleveren en op welke grappige manier (voor ons) ze deze proberen te claimen. Eind december zijn alle tentamens en hopelijk lukt het mij om de vakken te halen.
Helaas zorgt dit jaar de Erasmusbeurs zelf voor problemen. Dit komt, omdat de beurs deze zomer is veranderd. Hierdoor loopt een hoop administratie achter en krijg je zelfs mails met de vraag niet nog een mail te sturen, want we lopen al zo achter met mails beantwoorden. Door dit gedoe wacht ik nog steeds op uitbetaling van de beurs. Gelukkig ben ik niet de enige want las vandaag op een andere blog dat bijna alle beurzen ergens vast zitten tussen de EU en de universiteit. Allemaal dus weer top geregeld haha.
In de tussentijd staat er weer een hoop op de planning. Vanavond is hier in Bologna het chocolade festival en morgen ga ik voor een lang weekend naar Florence, Siena, Lucca en Pisa. Op deze trip in Toscane gaan we natuurlijk ook weer naar een wijnproeverij om te genieten van het geweldige aanbod van wijnen hier in de regio. Ook heb ik inmiddels mijn terugvlucht geboekt. Op vrijdag 9 januari vlieg ik weer naar Nederland en laat ik dit avontuur achter me. Maar tot die tijd ga ik hier heerlijk genieten. Aangezien ik dus 9 januari terug vlieg blijf ik hier met kerst en oud en nieuw. Me vader riep al we zetten de computer met jouw op skype wel aan de eettafel met kerst
Ik zal proberen sneller weer iets te schrijven maar tot die tijd

arrivederci

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Bologna

Eveline

Actief sinds 05 April 2011
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 8328

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Bologna

16 Juni 2011 - 22 Juni 2011

berlijn

10 Juni 2011 - 16 Juni 2011

praag

04 Juni 2011 - 10 Juni 2011

wenen

31 Mei 2011 - 04 Juni 2011

venetie

25 Mei 2011 - 31 Mei 2011

rome

23 Mei 2011 - 25 Mei 2011

milaan

20 Mei 2011 - 23 Mei 2011

nice

14 Mei 2011 - 20 Mei 2011

Parijs

08 Mei 2011 - 14 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: