druk, drukker, drukst - Reisverslag uit Bologna, Italië van Eveline Hart - WaarBenJij.nu druk, drukker, drukst - Reisverslag uit Bologna, Italië van Eveline Hart - WaarBenJij.nu

druk, drukker, drukst

Door: Eveline van t Hart

Blijf op de hoogte en volg Eveline

04 September 2014 | Italië, Bologna

hoi allemaal,

Via deze weg ga ik jullie proberen op te hoogte te houden van mijn avonturen de komende maanden in Bologna. De afgelopen dagen zijn al gelijk behoorlijk druk geweest. Er moesten namelijk een hoop gebeuren bij aankomst hier. Gelukkig heb ik de avond bij aankomst in Bologna lekker door de stad kunnen lopen. Ik sliep de eerste avond namelijk in een hotel midden in de stad, aangezien ik pas op maandag de sleutel van mijn kamer op kon halen.
Dus na lekker luxe te hebben geslapen ging ik maandag op weg naar mijn kamer voor de komende 5 maanden. Ik slaap hier in een campus woning net buiten de binnenstad. Het appartement deel ik met 5 andere meiden ( waarvan 1 iemand nu nog niet gearriveerd is). We zijn allemaal internationale studenten die hier maar voor 5 maanden zitten. Het leuke is dat we overal ergens anders vandaan komen. Ik deel mijn slaapkamer met Dora uit Mexico. Zij is hier al meer dan een week dus weet al goed waar alles is. Verder woon ik nu met Patricia uit Denemarken en Ellie uit Groot-Brittannië.
In het appartement zelf waren alleen de meubels aanwezig. Dus maandag na aankomst gelijk de lokale winkel leeg gekocht met pannen en servies. Heel handig zit er op 5 min lopen een supermarkt die alles, maar dan ook alles heeft. Hierdoor hoefden we niet ver te reizen met alle spullen onder ons arm. De winkel is vergelijkbaar met de macro en allbert heijn xl qua grote.
Dinsdag hebben Ellie en ik kennis gemaakt met de snelheid van de Italiaanse overheid. Om hier in Italie een contract te kunnen ondertekenen heeft men een codice fiscale nodig. Om deze code te kunnen bemachtigen moesten we langs een overheidsgebouw om alle formulieren in te vullen. Gelukkig spreekt Ellie bijna vloeiend Italiaans, want hierdoor ging het invullen van formulieren in het Italiaans een stuk sneller. Maar hier moet je eerst het formulier invullen en dan krijgt men pas een nummer. Ookal waren er zoveel balies er waren er maar 2 open. Hierdoor hebben we ruim 2u zitten wachten voordat we aan de beurt waren. Maar aangezien alle balies hier maar korte openingstijden hebben, zijn we vanwege tijdnood door de man achter de receptie geholpen aan een codice fiscale. Dit deed hij terwijl hij nog 4 dingen tegelijk aan het doen was. Hierdoor schoot het nog steeds niet op. Maar uiteindelijk is het ons gelukt om een codice fiscale te bemachtigen. Dit heeft ons uiteindelijk de halve dag gekost. Dus mijn advies breng een boek mee. S'avonds was het welkomsfeest van 1 van de 2 verenigingen voor internationale studenten. Ook al vielen mijn ogen dicht van vermoeidheid ben ik toch even gegaan.

Als echte Nederlander ben ik gisteren op zoek gegaan naar een fiets. Dit aangezien ik de eerste dagen er achter ben gekomen dat fietsen hier ook normaal is. Zeker met alle smalle straatjes hier in Bologna. Ik heb mijn fiets uiteindelijk gekocht bij een fietsenmaker die een jaartje of 70 was. Hij was nog steeds hard aan het werk in zijn fietsenwinkel. Helaas kon hij geen Engels, maar met handen en voeten kom je ver. Omdat fietsen hier regelmatig worden gestolen heeft hij heel lief geprobeert uit te leggen hoe ik het beste mijn fiets op slot kon zetten. Dus ik ben nu de trotse eigenaar van een fiets (roestbak) die volgens mij uit de jaren 70 komt met een supergroot slot erbij, die op het oog bijna meer waard is dan de fiets.
Al fietsend door de stad kom je echt achter de verkeersgebruiken van de stad. Ik ben erachter gekomen dat verkeersregels meer verkeerssuggesties zijn. Eenbaanswegen worden gebruikt als tweebaanswegen en als fietser is een rood stoplicht alleen maar een suggesties. Ze hebben hier weinig echte fietspaden, maar als fietser mag je eigenlijk overal komen : voetpaden, gewone wegen, eenrichtingsverkeer. Hoe chaotisch het verkeer kan zijn automobilisten hebben fietsers en brommers altijd goed in de gaten. Ze houden goed rekening met je en gaan zelfs voor je aan de kant.

De colleges beginnen hier pas rond 22 september. Ik hoor mensen vragen waarom ben ik hier dan al. Dit is, omdat de komende weken de Italiaanse cursussen zijn. Gisteren mijn test gehad om mijn niveau te checken en maandag beginnen de lessen.

Nu ga ik me maar eens melden op de Uni. Even laten weten dat ik aangekomen ben. Ook kijken of ik achter tijden van colleges kan komen. Waarschijnlijk niet, want niemand lukt het om die informatie te achterhalen. Ook is de kans groot dat het pas een paar dagen van de voren bekend wordt gemaakt. Dit was ook met de tijden van de cursus Italiaans.

Ik zal proberen snel weer wat te schrijven. Maar voor nu ciao





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Bologna

Eveline

Actief sinds 05 April 2011
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 8329

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Bologna

16 Juni 2011 - 22 Juni 2011

berlijn

10 Juni 2011 - 16 Juni 2011

praag

04 Juni 2011 - 10 Juni 2011

wenen

31 Mei 2011 - 04 Juni 2011

venetie

25 Mei 2011 - 31 Mei 2011

rome

23 Mei 2011 - 25 Mei 2011

milaan

20 Mei 2011 - 23 Mei 2011

nice

14 Mei 2011 - 20 Mei 2011

Parijs

08 Mei 2011 - 14 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: